Električna vozila se električnom energijom pune na stanici za napajanje, tzv. punionici. Pri tome se izmjenična struja na naponu javne elektroenergetske mreže pretvara u istosmjernu struju za punjenje baterija na naponu koji odgovara bateriji, odnosno potrebama vozila. Tim procesom upravlja sustav za nadzor baterije.
Načini punjenja električnih vozila i vanjska oprema stanica za njihovo napajanje električnom energijom (punionica) određeni su normama niza HRN EN 61 851. Pri tome postoje četiri načina punjenja, o čemu ovisi vanjska oprema za punjenje, a time i brzina punjenja (slika. 1, tablica 1).
Prvi način podrazumijeva punjenje na šuko utičnici, pri čemu se sustav za nadzor baterije (eng. BMS, batery managment system) i punjač nalaze u vozilu te nema komunkacije vozila i utičnice na punionici.
Slika 1: Pojednostavljene sheme i pojedinosti načina punjenja električnih vozila
Tablica 1: Parametri punjenja električnih vozila, ovisno o načinu izvedbi priključka
Drugi način je sličan prvome, ali se dodatno koristi upravljački uređaj u napojnom kabelu (eng. ICCB, In Cable Control Box).
Taj kabel je dio opreme vozila, pri čemu ICCB nema komunikaciju s utičnicom punionice, a punjač se nalazi u vozilu.
Treći način podrazumijeva punjenje izmjeničnom strujom preko utičnice tipa 2 na punionici, uz specijalni kabel do vozila.
Pri tome postoji komunikacija punionice i vozila, a punjač se nalazi u vozilu.
Četvrti način podrazumijeva punjenje istosmjernom strujom, pri čemu postoji komunikacija vozila i punionice, u kojoj se nalazi punjač. Punjenje je brzo jer se odvija uz veću snagu (eng. fast charging). Standardizirani priključak na vozilu može biti u izvedbi CHAdeMO ili CCS.
Slika 2: Punionice za kućnu uporabu i-Charge
Punionice (i) za kućnu uporabu
Tvrtka Schrack Technik, poznati proizvođač elektrotehničke opreme, za punjenje električnih vozila nudi punionice za kućnu uporabu pod nazivom i-Charge (slika 2). Pri tome sustav uopće nije kompliciran. Dapače! Dovoljno je imati jednofazni ili trofazni električni priključak i produžni kabel, dok mobilni prijenosni uređaj (adapter) omogućava punjenje vozila ispred kuće s priključkom tipa 2, koji je ugrađen na većini današnjih električnih vozila (slika 3, tablica 2).
Za razliku od toga, na parkiralištima, gdje je predviđeno punjenje većeg broja vozila, može se postaviti centralna punionica, na koju se spajaju dodatna priključna mjesta za više vozila (slika 4). Na centralnoj stanici se odvija komunikacija s korisnicima koji se registriraju radi naplate električne energije i uklapa im se napon na njihova priključna mjesta, na koje su vozila fizički spojena i koje nakon završetka punjenja ostaje bez napona. Dodatne priključne kutije mogu biti zidne i stupne, a opremljene su priključnicom i indikacijom stanja priključka. Uz to, moguće je povezivanje stanice s javnim interenetskim servisima.
Slika 3: Pojednostavljena shema punjenja vozila pomoću punionice i-Charge
Tablica 2: Parametri punjenja električnih vozila pomoću punionica i-Charge, ovisno o načinu izvedbi priključka
Slika 4: Punionice za parkirališta
Marko Vincetić
099/4843-010
m.vincetic(at)schrack.hr
Gordana Barać
099/4843-011
g.barac(at)schrack.hr
Pretraživali ste prema ovim riječima: električni automobil, elektro auto, automobil na struju, punjenje elektro automobila, auto na struju, punjenje auto baterija
članak objavljen u časopisu EGE 4/2015